Webcam verkopen

Marketing van webames, is dat nog nodig? Zijn webcames nog nodig? Indien ja, hoe verkoop je webcames nou precies?

Verkopen in de meest pure zin is een verhaal vertellen. Mensen moeten in de meest pure zin geïnteresseerd raken in jou verhaal. Is het verhaal niet interessant genoeg, koopt men niet bij jou. Mensen kopen niet het product. Mensen kopen niet een dienst. Mensen kopen niet een bedrijf. Mensen kopen het verhaal achter het product, dienst of bedrijf of zelfs achter jou als verkoper.

Kunst

De kunst is dan ook in wat voor verhaal je verteld. De kunst is ook in dat je weet wat voor verhaal jou klant wilt horen. Dit laatste betekend niet dat je bij elke klant jou verhaal moet blijven aanpassen. Het betekend wel dat je goed moet weten wie jou doelgroep is.
Punt 1 is dat je dus moet gaan onderzoeken wie jou klant is. De ham vraag is dus: Bij welke klant sluit jij het beste aan met jou verhaal en welke klanten zitten te wachten op jou verhaal?

Voorbeeld

Een mooi voorbeeld van succesverhalen is de verkoop van de producten van Apple. Voor de verkoop van hun nieuwproduct heb je veel sensatie rond het product. Meestal heb je niet eens door dat het verhaal zelfs om et product gaat, terwijl het verhaal je psychologisch wel in de richting van de producten van Apple meeneemt. Apple wist vroeger dus heel precies op wie zij zich moesten richten.

Succesverhalen

Een onderwerp dat richting succesverhalen is geleid is bijvoorbeeld de voetbal WK. Het is een simpel verhaal: 11 mannen op een veld, zorgen voor een technisch amusementsspel. Er wordt niets meer daaraan toegevoegd om het publiek richting het spe te trekken. Wie is het publiek nou precies? De voetbal liefhebbers, gokkers, de media enzovoort. Stel je nou eens voor wat voor een ander manier men zou willen bedenken om het publiek aan te trekken. Stel dat de voetballers zoals met film trailers gebeurd, langs de zwembaden een advertentiecampagne opnamen om dat aan et publiek te tonen als trailer van de wedstrijd. Dat zou mensen hoog waarschijnlijk minder aantrekken dan een trailer van de vorige wedstrijd met actie momenten van de meest favoriete spelers.

En nu ons Webcam

Gezien het hier gaat om het verkopen van een webcam, is van belang om na te gaan welke doelgroep jij precies zou moeten beogen. Denk hier bijvoorbeeld aan seniorenburgers als doelgroep. Zodoende kan er worden gedacht aan het in de preventiesfeer van de gezondheidzorg gebruiken van de webcam. Denk als voorbeeld aan een trainer die niet op 10 locaties tegelijkertijd aanwezig kan zijn om aan 200 seniorenburgers fitnes trainingen te verzorgen. Het implementeren van de mogelijkheden van die de webcam bied kan een oplossing zijn. De trainer kan via het internet in contact zijn met de senioren. De trainingen kunnen worden verzorgt. Er kan live feedback komen vanuit de trainer als vanuit de senioren. Zo mist de burger het contact niet(zoals bij de televisie wel het geval was). Soortgelijke verhalen kunnen misschien wat meer zin creëren bij de kopers.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *